شاید برای شما سوال شده باشد که ماسکهای متنوع پزشکی در چه مواردی با هم فرق دارند. آیا این تفاوت ها ظاهری است یا بنیادین و آیا کاربرد هر یک واقعا فرق دارد یا خیر. در این مطلب می خواهیم ماسکهای متداولی را که همه خیلی می بینیم مورد بررسی قرار دهیم. با شیوع کرونا این ماسک ها در بازار بیشتر دیده می شوند و بیشتر هم استفاده می شوند. با دانستن این که هر کدام از این ماسک ها برای چه کاری مفید است و برای چه کاری مفید نیست در این روزهای کرونایی می توانید انتخاب خیلی بهتری داشته باشید.

 

ماسکهای پزشکی سه لایه

بیشترین و پر استفاده ترین ماسک چه قبل از کرونا و چه بعد از کرونا تا به حال این مدل ماسک بوده است. این ماسکها از دو لایه اسپان باند و یک لایه ملت بلون برای بدنه، کش یا بند برای اتصال و یک فیکسر بینی ساخته می شوند. حال در این ماسکها چه وجود دارد که باعث شده نام ماسک پزشکی بگیرند. نکته ای که در بدنه این ماسک ها وجود دارد لایه ملت بلون است. ملت بلون رمز کلیدی موفقیت و کارایی این مدل ماسک است. این لایه که دقیقا لایه وسطی این ماسکها است یک لایه فیلتر کننده است. این لایه به خوبی می تواند از ورود و خروج میکروارگانیسم های مختلف جلوگیری کند. بدیهی است که از ورود و خروج کرونا نیز پیش گیری کند. وجود این لایه است که باعث می شود این ماسک ها در پزشکی تا این اندازه پر استفاده و مهم باشند. روزانه تعداد زیادی از این ماسک ها در مراکز درمانی مختلف استفاده می شود. این ماسکها به عنوان کاربردی ترین ماسک های پزشکی در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرند. ماسکهایی که در رنگ های مختلف سفید، آبی، سبز و... تولید می شوند. با شیوع کرونا و به دلیل عمومی تر شدن این ماسکها رنگ های بیشتری از این ماسکها (حتی رنگ مشکی) به بازار آمد. بین رنگ بندی های مختلف تفاوتی وجود ندارد و تنها استاندارد بودن لایه ها و اجزاست که در انتخاب این ماسکها مهم است. روش استاندارد تولید این ماسکها روش پرسی است که در آن اجزای ماسک با دمای خیلی زیاد به هم پرس می شوند.

 

پارچه ای

نوع پارچه ای یکی از ساده ترین ماسک هاست. در ایام کرونا خیلی ها را می بینیم که این ماسک ها را برچهره دارند. ویژگی جالب این ماسکها نرم بودن و انعطاف بالا است که متناسب با پارچه استفاده شده در ماسک است. در خیلی از این ماسکها از پارچه های کشی و نرم استفاده می کنند. امکان استفاده از پارچه های رنگی و چاپ بر روی ماسک در این مدل بیشتر است. اما این ماسکها خیلی برای شرایط کرونایی ایمنی ندارند. چرا که به دلیل منافذی که در بافت پارچه و در بین تار و پودها وجود دارد امکان انتقال ویروس وجود دارد. این ماسکها برای پیشگیری از کرونا اصلا انتخاب خوبی نیستند. در عین این که قابل شست و شو هستند و قیمت مناسبی هم دارند.

 

فست

یکی از تخصصی ترین و خاص ترین ماسکهای پزشکی تنفسی ماسک Fast است. این ماسک ها چند لایه ای هستند و در آن ها از ملت بلون های زیادی استفاده می شود. به طور مثال یکی از پر استفاده ترین مدل این ماسکها پنج لایه ای است که در آن سه لایه ملت بلون و دو لایه اسپان باند به کار رفته است. بیشتر بودن لایه های ملت بلونی در این ماسکهاست که آنها را متمایز می کند. این ماسکها فیلتراسیونی قوی و بسیار بی نقص دارند. به همین دلیل یک انتخاب خیلی عالی برای پیش گیری از کرونا هستند. این ماسکها در شرایط بیماری زای خطرناک چون بیمارستان ها نیز استفاده می شوند. به خاطر شکل ظاهری برجسته ای که دارند این روزها به ماسک سه بعدی هم معروف شده اند. رنگ بندی متنوع، راحتی بسیار بالا و فیلتراسیون قوی از دلایل فروش بالای این مدل ماسک در روزهای سخت کرونایی می باشد. این محصولات به خصوص در زمان پیدایش کرونای پیشرفته بیشتر مورد استفاده قرار گرفتند. دلیلش هم مشخص است. به خاطر ملت بلون های زیادی که در بین لایه های آن ها وجود دارد می توانند با قدرت بالایی از ورود و خروج کرونا جلوگیری کنند.

 

فیلتردار

یکی دیگر از ماسکهای آشنا که خیلی از ما دیده ایم فیلتردار است. این ماسک یک فیلتر که معمولا از جنس پلاستیکی است دارد. این فیلتر کوچک که معمولا هم گرد است بر روی بدنه ماسک قرار می گیرد. با وجود این فیلتر ماسک می تواند هوای تنفسی را کمی تغییر دهد. ساختار و ویژگی های به کار رفته در این ماسک به گونه ای است که هوای ورودی را فیلتر می کند. اما بهتر است بدانید این ماسک قدرت خیلی خوبی در فیلتر کردن هوای خروجی از ماسک ندارد. این یکی از مهم ترین دلایلی است که استفاده از این ماسک در شرایط کرونا توصیه نمی شود.

 

بچه گانه

این ماسکها یک اندازه از هر ماسکی هستند که برای صورت کوچک کودکان مناسب باشد. هر ماسکی از هر نوعی می تواند در اندازه کودک ساخته شود. نوع سه لایه، سه بعدی و حتی فیلتردار متناسب با صورت کودکان وجود دارد. توجه کنید که کودکان خیلی کوچک نباید ماسک بزنند. چرا که ممکن است برای آن ها مشکلات تنفسی ایجاد کند. تنها بچه های بالای دو سال می توانند از ماسک استفاده کنند. مگر این که پزشک آنان استفاده را به دلیلی و با شرایطی خاص تجویز کرده باشد. همچنین بد نیست متذکر شویم که اگر به دنبال یک ماسک برای کودک خود برای پیش گیری از کرونا هستید بهترین انتخاب سه لایه ای ها هستند. چرا که فیلتراسیون قابل قبولی دارند. همچنین راحت تر و خنک تر هستند. کودکان این ماسک ها را راحت تر از ماسک های با لایه های بیشتر تحمل می کنند.